HIGH LINE czyli podniebny parku w Nowym Jorku

Ostatnio wam polecałam miejsca które warto zobaczyć w Nowym Jorku, a dziś postanowiłam opisać wam historie jednego z tych miejsce . Będzie to nowy cykl postów na moim blogu. W planach mam przedstawić wam historie każdego z miejsc z mojej listy. Chciałabym, aby taki post pojawiał sie raz na 2 tygodnie. Mam nadzieję, że ten cykl się wam spodoba.

Nowojorski High Line to jeden z najbardziej nietypowych parków na świecie - powstał na miejscu linii kolejowej i znajduje się ok. 9 m nad ziemią. Bujna roślinność, chodniki z pozostałościami torów kolejowych, strumienie, fontanny z wodą pitną, mobilne leżaki i ławeczki.

Rozlokowany pomiędzy Gansevoort i 34 Aleją, liczy ok. 2,5 km długości i zaledwie kilka metrów szerokości.

HIGH LINE map NYC by Aaron Meshon:

Początki High Line sięgają połowy XIX wieku, kiedy wzdłuż Dziesiątej Alei w przemysłowej części Manhattanu poprowadzono linię kolejową ułatwiającą przepływ towarów między fabrykami i magazynami. Tory krzyżowały się z nowojorskimi ulicami, a ogromna liczba wypadków z pojazdami i pieszymi spowodowała, że 10 Aleję zaczęto nazywać "Aleją Śmierci".

Aby zapobiec niebezpieczeństwom, w 1934 roku wybudowano estakadę, która przebiegała pomiędzy budynkami a czasami przecinała ich wnętrza. Rozwój transportu samochodowego spowodował jednak coraz rzadsze wykorzystanie trasy – ostatni pociąg przejechał w 1980 roku, a opuszczona estakada stała się siedliskiem patologii społecznych.

Odnowienie tej trasy okazało się być genialnym posunięciem ponieważ nie to miejsce nie straciło swojego pierwotnego charakteru.

Całości High Line dopełniają przepiękne widoki na industrialną zabudowę Manhattanu i rzekę Hudson oraz indywidualne inicjatywy nowojorczyków.

Niezwykły park - doskonały przykład przywrócenia opuszczonego miejsca życiu - przyciąga tych wszystkich, którzy w środku zatłoczonego miasta pragną odnaleźć oazę spokoju – podniebny ogród High Line. Jest niezwykle zatłoczony w okresie wakacyjnym, natomiast w zimę moża po nim spacerować bez większego problemu.










 Informacje o historii tego miejsca wzięłam z internetu, natomiast zdjęcia są moją własnością. Jedne zdjęcia są ze lipca a drugie ze stycznia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Created by Agata for WioskaSzablonów. Technologia blogger.